Olifant in Zimbabwe

Ons reisverhaal Zimbabwe:

Waar olifanten acrobaten zijn!

Zimbabwe: waar olifanten acrobaten zijn!

Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park

Safari Wijzer

We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis door Zambia en steken we de rivier over naar Zimbabwe!

Het zou een bootreisje van een kleine drie kwartier kunnen zijn maar aangezien je ergens een stempel in je paspoort moet krijgen is de rivier oversteken een klus van rond de 4 uur. We zijn vanmorgen vroeg begonnen met het inspecteren van alle accommodaties die Chongwe safari’s aanbiedt te bekijken. Mooiste vinden wij Chongwe House waar je met een familie ontzettend kunt genieten! Bijzondere architectuur en volledige privacy… Dan bezoeken we de Kasaka river Lodge wat zij als budget bestempelen… oke, als jullie dit budget willen noemen…

Net na de lunch begint onze tocht over de rivier en na 2 uur belanden we op de Kafue rivier en bij een lodge waar we overstappen in een auto die ons meeneemt naar de grens waar we in minder dan 30 minuten uitchecken uit Zambia en inchecken in Zimbabwe. We zijn onder de indruk!

Aan de andere kant van de grens (bijna letterlijk) ligt onze nieuwe gids op ons te wachten en hij brengt ons naar Mana Pools. Feitelijk de overkant van het Lower Zambezi National Park maar omdat het al veel langer een nationaal park is tegenover het jachtgebied dat Lower Zambezi was zit hier veel meer wild. Het gebied is ook iets meer open qua terrein en in onze ogen is dit echt één van de pareltjes van Zuidelijk Afrika. Natuurlijk, we zijn in de goede tijd van het jaar maar mijn hemel, het bulkt hier echt van de beesten.

We slapen de komende nachten in Wilderness Camp Mana Pools en dat is wel ook echt geweldig. Wilderness heeft als voordeel dat ze hun eigen concessie hebben zodat je geen last hebt van te veel toeristen. Het is exclusief en dus relatief duur maar daar krijg je een pure ervaring voor terug. In onze ogen is privacy op safari een enorm luxe goed! We gaan gelijk op pad met Kevin, onze uitstekende gids en we spotten deze avond 2 groepen leeuwen met cubs, stekelvarkens en een keur aan nachtelijke civetkatten, WOW! Als we terugkomen bij het kamp komen de leeuwen ons hier ook nog even opzoeken en dat is natuurlijk helemaal bijzonder! Gek genoeg voelt het helemaal niet als eng al giert de adrenaline natuurlijk door je aderen… Rond 10 uur zakken we daarna rozig onze tent in. Wat een topdag!

Dag 2 - Mana Pools National Park

Zonder twijfel de mooiste dag van onze reis. De dag eindigt met 6 luipaarden, een troep leeuwen en een enorme diversiteit aan dag- en nachtdieren. We spotten de elandantilope en zelfs Kevin schudt af en toe zijn hoofd omdat hij op een gegeven moment ook echt niet meer weet hoe hij het heeft. Er zijn op safari soms dagen dat het niet wil en dat je gewoon hard moet werken voor je dieren. Vandaag niet bij ons, ze vallen echt bijna voor onze auto. In het kamp bulkt het van de olifanten en terwijl wij rusten en wat lezen staan er 6 olifanten om onze tent. Zij kijken naar ons en wij naar hen, zo is het natuurlijk ooit allemaal bedoeld. Deze dag gaan we nooit meer vergeten en ik hoop dat al onze trouwe Dagboek reizigers ook een keer zo’n dag mee mogen maken…

Dag 3 - naar Hwange National Park

We komen aan in het laatste nationale park van onze reis die eerst al door Zambia ging. De trip is tegen deze tijd natuurlijk al meer dan geslaagd maar we zitten in de flow, en Joost mag weten wat we nog voorgeschoteld gaan krijgen. In de ochtend rijden we naar de airstrip als we een oude olifantenbull tegenkomen. Kevin herkent hem als één van de mannen die op zijn achterbenen kan staan om bij hoge takken te komen en voordat we knipperen doet de olifant zijn naam eer aan. Ik heb de tegenwoordigheid van geest om op mijn fototoestel te klikken en we raken euforisch. Ook Kevin begint iedereen op de radio op te roepen want in zijn 25 jarig gids zijn is dit de eerste keer dat hij dit ziet… Ik kan dus ook niet beloven dat je dit gaat zien maar mocht je die mazzel hebben dan zal dit zeker diepe indruk maken. Geweldig om een olifant op 2 benen te zien staan, zeer zeer bijzonder!

We rijden naar de airstrip waar een klein vliegtuigje en Stephen de piloot ons op staan te wachten. We vliegen eerst naar Lake Kariba waar we even rondkijken terwijl hij bijtankt. Lake Kariba is buitengewoon populair bij de mensen die van vissen houden en natuurlijk zijn ook vogelliefhebbers fan. Je kunt dit gebied met houseboaten bevaren en zo een paar nachten op het meer bivakkeren. Daar hebben wij geen tijd voor en dus vliegen we 2 uur verder naar het zuiden om uit te komen in het droge plateau dat Hwange is.

Oorspronkelijk liep hier een rivier maar ruim 40 jaar geleden droogde deze op. In plaats van de natuur de natuur te laten zijn, greep de regering in en legde waterplaatsen aan voor de dieren. Dat heeft geresulteerd in 40.000 en een beetje olifanten die op een gebied zo groot als Noord Ierland wonen. In het oosten is het park savanne maar in het westen neigt het bijna naar woestijn. Dit heeft dan weer tot gevolg dat er een enorme diversiteit aan dieren in dit park zit maar onthoudt de grootte die ik aangaf… Je mag en kunt niet verwachten dat je de hele scala aan je voorbij zult zien trekken.

Wij slapen ook de komende nachten bij Wilderness die ook hier een concessie hebben. Dit ligt in het oostelijke deel van het park en wij verheugen ons op de komende dagen. We slapen in Little Makalolo dat 6 tenten heeft. Bij aankomst zien we gelijk de prachtige drinkplek voor de deur die vol is met olifanten. Overdag wordt het hier ruim boven de 40 graden in deze tijd van het jaar. De nachten zijn koel met een graad of 10 tot 12. We krijgen een late lunch en maken kennis met wat andere mensen in het kamp. Dan gaan we voor het eerst op pad en we genieten van de totaal nieuwe omgeving. Alles is hier dor en droog behalve dan de oude rivierbeddingen waar grote teakbomen te vinden zijn. De zon gaat onder met olifanten die een stofbad nemen en de camera maakt overuren. Onze gids is zijn zoeklicht vergeten en dat is jammer maar belet ons niet om toch 4 hyena’s te spotten, een soort die we tot nog toe op deze reis hadden gemist! Na het gebruikelijke gezamenlijke diner trekken we ons terug met ons boek om morgen weer met vroege spirit te beginnen. Elke dag begint in de bush rond half 6!

Dag 4 - Hwange National Park

Honour (prachtige naam) is vandaag en morgen onze gids en da’s een jongen die van wanten weet. We spotten sabelantilopen net als roan antilopen en deze laatste hebben we tot op heden nog nooit in het wild gezien. Het is toch bijzonder dat we al jaren safari’s doen maar nog steeds nieuwe dingen zien. Honour wil onze lijst wel weten met “ontbrekende “ soorten maar ook voor hem zijn de bruine hyena, de aardvark en schubdier een zeer bijzondere sighting. Ach, deze reis is alweer meer dan geslaagd en dus genieten we van de zon, de groep mensen waar we mee reizen (2 leuke Amerikanen en een Canadese) en de bush. In de avond stuitten we op een enorme kudde buffels. We schatten de kudde op 300 tot 400 dieren en proberen ze te volgen. Leeuwen zijn er gek op maar er gebeurd helaas niets.

Bij het kampvuur genieten we van een drankje en na wederom een meer dan voortreffelijke maaltijd (echt ongelooflijk wat ze hier klaar weten te maken) duiken we de mand in. Even later horen we een schreeuw uit de tent naast ons en blijkt onze buurvrouw een schorpioen over het hoofd te hebben gezien. Gelukkig is het een redelijk onschuldige soort en is er behoudens een dag een pijnlijke voet niet veel aan de hand. Het zijn momenten als deze dat je weet dat het allemaal wel echt wild is… Ach, thuis kun je ook onder lijn 5 lopen…

Dag 5 - huiswaarts

Helaas, het zit er weer op. We hebben nog een prachtige ochtend voor de boeg waar we ontzettend van genieten. We spotten alle grote antilopen en dat is zeer bijzonder. Dan is het helaas tijd om nog snel even te douchen voordat we weer terug gaan naar de airstrip waar Nick, onze piloot, op ons staat te wachten. Twee uur later landen we in Harare en zit onze reis er op. We plunderen nog even een lokale souvenir winkel maar dan is het toch echt tijd om in te checken en met de KLM via Lusaka weer terug naar Amsterdam te vliegen…

Wij combineerde deze reis met een rondreis door Zambia. De Victoria Falls bezochten we tijdens onze rondreis Botswana: er zijn vele varianten mogelijk en Zimbabwe biedt als comeback-kid al zoveel dat je ook prima een langere rondreis alleen door Zimbabwe kunt maken. Het was weer een heerlijk avontuur en ik weet zeker dat we hier nog wel weer een keer terugkomen!

Kaart van Zimbabwe

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Zimbabwe is tegenwoordig weer prima om te bezoeken en je kunt deze reis maken i.c.m. Zambia maar alleen Zimbabwe is ook prima. Je kunt eindigen in de Victoria watervallen en beginnen in Harare. Afhankelijk van hoeveel tijd en budget je hebt vul je het dan verder in maar in alle gevallen zou ik zowel Hwange als Mana Pools opnemen.
  • Maar een paar olifanten kunnen op hun achterbenen staan in Mana Pools. De kans dat je dit ziet is zeker geen 100%.
  • Wij bieden geen selfdrive aan in Zimbabwe al kan dit theoretisch wel. Wij kiezen graag voor lokale vluchten maar hier en daar een transfer kan o.b.v. het programma ook prima.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

De reis was geweldig! We hebben een hoop mooie landschappen en heel veel dieren gezien. We waren ook erg onder de indruk van de Victoria Falls. Met de vluchten is ook alles goed gegaan. Eigenlijk was alles ook uitstekend geregeld en zijn de accommodaties ons heel goed bevallen. Ook bij de autoverhuur (Namibia2Go) was alles prima geregeld. Paar dingetjes:
- in de informatie die we van jullie kregen stond dat we door de lokale agent van het vliegveld zouden worden gehaald, alle info zouden krijgen en daarna naar de autoverhuur zouden gaan. Dit bleek anders te gaan: we werden door iemand van de autoverhuur opgehaald, die bracht ons naar de verhuurlocatie, waar we de uitleg kregen over de auto. Toen we daar bijna mee klaar waren, kwam er iemand van de lokale agent om ons alle info te verschaffen. Misschien handig om dit in jullie informatie aan te passen, het was wat verwarrend nu. Iets anders is dat het fijn was geweest om het infoboek dat we van Namibia Travel Connection kregen, op voorhand te ontvangen. We hadden nu best het een en ander vooraf uitgezocht, wat ook gewoon in het infoboek stond. Ook als het gaat om algemene informatie over Namibië, het rijden, de veiligheid etc had het fijn geweest als we dit van te voren hadden gekregen en door hadden kunnen lezen.
- de lodge in Rundu (Kavango River Lodge) was echt wel de minste. Die zouden we niet aanraden om te boeken voor andere gasten. Het zicht op de rivier is mooi, maar de accommodatie is erg gedateerd, niet overal goed onderhouden en in het restaurant moesten we anderhalf op ons eten wachten. De boottocht die ze voor ons hadden geregeld bij de Kaisosi River Lodge was niet echt de moeite waard. We voeren een stukje over een weinig interessant stuk van de rivier, de schipper gaf geen uitleg, er zaten geen dieren. Achteraf hadden we die dag liever gelijk doorgereden naar de Nunda River Lodge en Rundu overgeslagen. Maar dan wordt het wel een lange reisdag.
- toen we in Katima Mulilo bleek dat de lokale agent onze transfer naar Botswana niet voor die dag had geregeld, maar per ongeluk voor 2 dagen erna. Het bedrijf dat de transfer zou verzorgen (Caprivi Adventures), pakte dit goed op en heeft zo snel mogelijk alsnog een transfer naar de Bakwena Lodge geregeld.
- Shearwater Adventure Camp (Vic Falls) is erg massaal als je net van de Bakwena Lodge komt. Maar ik kan me voorstellen dat veel verblijven in Vic Falls grootschalig zijn (en dat de kleinschaligere plekken erg kostbaar zijn).

Veel dank voor het organiseren van de reis, we hebben er erg van genoten! We komen zeker bij jullie terug.

Annemarie en Niels

Namibië, Botswana en Zimbabwe september 2023

We hebben een hele fijne vakantie gehad!

De hele reis goed weer gehad behalve 2 dagen in Chobe alleen maar regen, maar toch nog op de laatste dag met de regenpak en poncho aan toch nog een leeuw gezien .

Kaapstad was erg leuk en alles ging prima met de auto. De route van Botswana waren we ook erg blij mee en de volgorde. Moremi Crossing was voor ons de eerste stop. door vele regenval afgelopen weken wat het gras er hoog in de delta. Hierdoor hebben we in deze dagen niet heel veel dieren gezien. Omdat het onze eerste stop was waren wij wel bij elke impala en hippo onder de indruk. De mensen die we tegenkwamen die Chobe eerst hadden gedaan en daarna naar de Delta waren minder enthousiast. Moremi Crossing was een prima lodge met erg lekker eten!

In Kwai zagen we meer dieren (eerste dag gelijk een leeuwin en een luipaard) en veel vogels en zebra's etc. Sango Safari Camp was echt super! Ze hadden blijkbaar net de accommodatie een opfrisbeurt gegeven en het zag er prima uit. Hier vonden we de gids en het personeel van de lodge ook het beste. Ook hier wel hoog gras en door regenval van de weken ervoor slechte wegen in de game reserve dus we zijn daar niet echt het moremi reserve in gegaan (daar zouden ook meer dieren te zien zijn volgens de gids). Laatste avond in Sango kregen we een verrassingsetentje opgezet buiten onze tent met champagne!

In Chobe de meeste olifanten giraffen, impala's (eigenlijk bijna alle dieren) gezien. Bakwena lodge was ook echt een goede lodge met hele fijne kamers en goede service.

De volgorde was dus goed- moremi crossing, een goede lodge en achteraf gezien minste dieren gezien, (soort intro safari, ook omdat we daar "pas" om 6u op moesten en dit werd daarna alleen maar vroeger), Sango in Kwai, een betere lodge en meer dieren gezien dan in moremi, Chobe- wat luxere kamers en meeste dieren gezien.

Naar Zimbabwe toe ging het prima, maar de transfer had niet doorgekregen dat we van lodge waren veranderd (ze hadden opdracht om ons naar Bayete te brengen), dus hebben we dat nog even afgestemd en ook dat ze ons van juiste lodge kwamen ophalen voor de vlucht naar Jo'burg.  Ilala lodge was ook precies wat we wilden en we hebben daar 1,5 dag lekker aan de pool gelegen en ff bijgekomen van de reis. (ook eindelijk uitgeslapen want in Chobe moesten we om 5u op elke ochtend!) Het restaurant bij Ilala was ook super. De Vic Falls waren ook zeer de moeite waard en even de brug over een een voetje op  Zambia grondgebied was ook erg leuk.

Al met al een super vakantie gehad en alles was goed geregeld. We hebben tijdens de reis van andere reizigers ook veel goede verhalen over Namibië en Kalahari woestijn gehoord, dus die hebben we op ons lijstje gezet voor over een paar jaar .

Groetjes en bedankt!

Dianne en Roeland

Rondreis Botswana

Zijn idd weer terug.Hebben het heerlijk gehad, weer veel gezien en genoten.Verhalen gaan snel over de wereld, komen hier volgende week op terug, genieten jullie van Lissabon, mooier weer dan hier denk ik.

groeten,

Kees en Janny

Rondreis Zambia

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.