Tempel in Nepal

Ons reisverhaal Nepal:

Kathmandu, trektocht en safari

Nepal: Kathmandu, trektocht en safari

Dag 1 - Vliegen naar Kathmandu, Nepal;

Het is niet altijd even makkelijk om in Nepal te komen. Om de één of andere onduidelijke reden wordt het maar matig aangevlogen. Wij vliegen met Qatar Airways, maar onderweg komen we ook veel mensen tegen die met een tussenstop in Delhi naar Nepal zijn gevlogen. We worden warm onthaald en zetten daarna direct koers naar ons hotel in de hippe wijk Thamel in Kathmandu.

Dag 2 - één dag om Kathmandu te ontdekken;

We hebben maar èèn dag om Kathmandu zelf te ontdekken. Voor mij is het meer herontdekken want einde jaren 90 was ik hier haast kind aan huis. We bezoeken Durbar Square, de mooie stoepa´s van Swayambu Nath en het wat macabere maar toch ook imposante Pashupati Nath. Op deze laatste plek vinden veel lijkverbrandingen plaats en je zou het kunnen vergelijken met Varanasi in India.

In tegenstelling tot het eten in India hebben ze in Nepal echt wel in de gaten wat een toerist graag ziet en dus zijn er een keur aan plekken om je buikje te vullen. Wij hebben trek in pizza en eindigen bij het Roadhouse café. In één woord yummy!

Dag 3 - een uitstapje naar Bhaktapur;

We hebben niet zo´n hele erge haast vandaag. We maken een uitstapje naar Bhaktapur. Deze plek staat op de Unesco Werelderfgoederen Lijst, en met een reden. Alsof de tijd totaal heeft stilgestaan, zo voelt het eigenlijk nog het meest. Bhaktapur zit werkelijk tjokvol prachtige pleinen en de ene tempel is nog indrukwekkender dan de andere. De hoogste telt maar liefst 5 etages en waar je ook kijkt, alles is wonderschoon bewerkt. Je ziet ook heel veel mensen die nog, in onze ogen althans, oude beroepen beoefenen en dat maakt het allemaal nog realistischer. Groot verkeer wordt in het oude centrum niet toegestaan en dus is het heerlijk rustig. Omdat wij vanochtend te lui zijn, zijn we eigenlijk te laat om de toeristenbussen echt te ontlopen maar dat mag de pret toch absoluut niet drukken. Bhaktapur is een sprookjesachtige plek!

Dag 4 - met de bus naar Phokara...;

We zetten koers naar Phokara. We doen dat met de openbare bus maar dat is nou niet per sé iets dat we onze klanten aan zullen raden! Wat een helletocht...... De chauffeur gelooft volgens mij dat er een beter leven op hem staat te wachten en rijdt als een razende Roeland over de toch best wel smalle bergpassen. Hij haalt bij voorkeur in, in de bochten met weinig uitzicht en vertrouwt op zijn claxon. Gelukkig is van bovenaf anders beslist en staan we 6 uur na vertrek met licht knikkende knieën in Phokara.

De serene sfeer hier zorgt er voor dat we de busrit in ieder geval tot onze dromen vannacht vergeten en we geven ons over aan het uitzicht op het idyllische meer en de omliggende bergen. De komende dagen lopen we de "kleine Annapurna" trektocht. Vroeger heb ik zowel de lange tocht als ook de Langtang en Helambu trek gedaan maar de tijden, en vooral mijn conditie, zijn wat veranderd!

Dag 5 - de kleine Annapurna trektocht;

Goed, de wandelschoenen onder en daar gaan we! Vandaag, zo wordt ons beloofd is een makkie. We starten in een mooi dal en lopen op ons gemakje naar  Thirkedunga. Het gaat wel omhoog maar dit is zelfs voor mijn oude botten nog goed te doen. Belangrijk is dat je onderweg veel drinkt en niet hoopt dat je na elke bocht op je plaats van bestemming bent. Het is als het oude spreekwoord; " De mooiste reis is de reis naar je bestemming."

De accommodaties tijdens de trektochten door Nepal zijn wel verbeterd in de loop der jaren maar stel je er absoluut niet te veel van voor. Dit geldt ook voor het eten. Mijn favoriet na al die jaren is nog niet veranderd. Een Mars of een Snickers ingepakt in bladerdeeg en dan gefrituurd. Er wordt ook vaak pizza aangeboden maar die smaken toch net iets anders als op het San Marco plein in Venetië...... De slaapplaats van vanavond heeft een prima bed. De wanden zijn echter van boordkarton en dus kan één kamer een heel gebouw wakker houden.

Dag 6 - de kleine Annapurna trektocht dag 2;

Met goede moed aan de slag! Vandaag is een dag die je liever overslaat. We moeten de beruchte "trappen van Ulleri" beklimmen. De eerste trappen heb je er nog lekker de pas in maar je komt hoger en hoger en de lucht wordt allengs ijler. De trappen gaan ook gewoon 2 uur lang door en er komt een moment dat je het even niet meer zo leuk vindt. Kijk dan om je heen en geniet van de rodondenderons die vooral in april vaak prachtig in bloei staan! Ook de korst- en baardmossen maken de wandeling soms tot een levend sprookje. We overnachten vannacht in Ghorepani.

Dag 7 - Himalaya bekijken;

Erg vroeg op, het is nog niet eens licht! We moeten wel want we willen vanaf de top van Poon Hill de machtige Himalaya bekijken. Poon Hill is het hoogste punt tijdens de trektocht en ligt op bijna 3200 meter. Ik snap de benaming heuvel dan ook niet helemaal. We hebben geluk en zien de zon prachtig opkomen en hebben een werkelijk machtig uitzicht op de Dhaulagiri en de Macchapuchare (ook wel de Fish Tail genoemd).

Nadat we bij terugkomst genieten van een verdiend ontbjit zetten we koers naar Tadapani. Dit is zeker geen moeilijke dag en voor een behoorlijk deel zelfs vlak. We hebben één nogal ijzige afdaling en komen zelfs langs een verijsde waterval. Nu waan ik me weer meer in het sprookje van de IJskoningin, wow!

Dag 8 - Naar Ghandrung;

Het nadeel van een uitgebreide menukaart bij de lodges is dat je van alles kunt bestellen terwijl ze vaak toch echt maar ëën gasstel hebben. Je moet dus soms een enorm geduld aan de dag leggen. Haast hebben we niet want vandaag is het een makkie. In een kleine drie uur denderen we naar Ghandrung waar we een echte mooie kamer en een warme douche vinden. De hele middag relaxen we een beetje en doen het op het gemakje. Het dorp is ook leuk om te bekijken. Het leven is hier nog traditioneel en Ghandrung is één van de grotere dorpen van de regio. Ik heb een lang gesprek met onze uitstekende gids die Shiva heet. Onderweg heeft ie gemerkt dat we van vogeltjes houden en daar is hij zelf ook gek op. Verder weet ie zo belachelijk veel van de plantenwereld dat ik me ondertussen echt een knurft begin te voelen. Het leed qua lopen is bijna geleden maar echte spierpijn hebben we niet gehad. Deze trekking is echt voor iedereen die een beetje goed ter been is prima te doen!

Dag 9 - de kleine Annapurna trektecht dag 5;

We gaan weer dalen. Doel vandaag is Damphus. Dat is helemaal niet zo waanzinnig ver lopen maar het nare aan afdalen is dat je schenen op een bepaald moment niet meer naar je willen luisteren. Behalve de gids hebben we één sherpa bij ons en die loopt de godganse dag te fluiten op zijn teenslippers. Het is duidelijk dat ie niet op hoogtestage hoeft! Het dalen is niet mijn favoriet maar we zetten dapper door en bereiken uiteindelijk Damphus waar we weer een lekker plekje hebben om thee te slurpen en te genieten van de wonderschone uitzichten op de Anapurna in het bijzonder maar de natuur die je je nietig laat voelen in het algemeen.

Dag 10 - met auto terug naar Pokhara;

Het is vandaag een wandelingetje van niets naar Phedi en als bij toverslag staat onze auto klaar om ons naar Pokhara te brengen. We nemen met pijn in ons hart afscheid van Shiva en de sherpa (die sprak helaas geen Engels, maar met zo´n lach is dat ook niet nodig!), en besluiten ons nog even op het meer terug te trekken voordat we morgen echt de jungle ingaan. God, wat is dit land ontzettend mooi!

Dag 11-13 - Safari in het Chitwan National Park;

Een soepel ritje brengt ons vandaag naar het Chitwan National Park. We willen dicht bij de natuur blijven dus hebben we gekozen voor de Tiger Tops Tented Camp. Nou, dat had minder gekund! We worden vanaf aankomst gelijk in de watten gelegd. Het programma neemt onze eigen ranger met ons door. Hij is er heilig van overtuigd dat we tijgers en neushoorns zullen zien. We vertellen hem dat we ook dol zijn op vogels en zijn ogen beginnen te schitteren.

Na een heerlijke lunch zijn we onderweg en we genieten met volle teugen van de omgeving (dit is het laagland van de Terai maar met op de achtergrond de reuzen van de Himalaya). Hij is zelf gewapend maar verteld ons dat ie nog nooit heeft hoeven schieten.

De volgende ochtend worden we op een olifant gehesen en gaan we op zoek naar neushoorns. Die vinden we prompt en we maken de nodige spectaculaire foto´s. In de rivier zien we ook een gaviaal en nog wat gewone krokodillen. We genieten echt met meer dan volle teugen. Chitwan is een gebied dat erg rijk is aan dieren, net als Bardia. De jungle maakt het spotten van dieren echter moeilijk en je moet er dus ook niet van uit gaan dat je wel even een tijger hier ziet, dat is namelijk slechts weinigen gegeven. De neushoorns als ook de rit op de olifant zijn hier de trekpleisters en de olifanten snoepjes brengen en badderen zijn natuurlijk ook te gek.

Wij vonden persoonlijk de jeep safari het minste al zie je tijdens die tocht wel de meeste dieren. Een safari op een olifant als ook varen op een boot over de rivier voelen gewoon natuurlijker.  Het tentenkamp waar we slapen is fenomenaal. Niet extreem luxe of zo maar gewoon helemaal goed qua atmosfeer en de bediening is 7 sterren. Vaak weten ze al wat je nodig hebt of wilt voordat je het hebt gevraagd en dat maakt een goed verblijf tot een geweldig verblijf. Wij zijn verdrietig als we weer wegmoeten, terug naar Kathmandu.

Dag 14 - Terug naar Kathmandu;

Ons bezoek aan Nepal zit er bijna op. Nog één keer slingeren we ons over de bochtige wegen naar de hoofdstad waar we pas in de namiddag aankomen. We vinden het na Chitwan en de trekking maar een hoop lawaai en trekken ons terug in een klein lounge barretje met een rustgevende fontein. Nepal was weer een feest. Het land heeft op allerlei gebied zo veel te bieden. En al die gebieden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat geeft Nepal denk ik zo´n speciaal gevoel.

Dag 15 - Tot snel, Nepal!;

De Qatar Airwazs vlucht staat klaar. Ik neem me voor om Nepal snel weer te bezoeken. Er zijn nog zoveel dingen die ik zou willen doen. Ik moet echt nog een keer gaan raften op de machtige Kosi Rapti bijvoorbeeld. En, en ,en, tot snel Nepal!

Kaart van Nepal

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Er zijn maar weinig landen in de wereld zo gezegend met dramatische vergezichten als Nepal. Sta je in Chitwan kijk je vanuit de jungle zo op de witte pieken van de Himalaya. Bovendien maak je in Chitwan een grote kans om de Indische neushoorn te spotten.
  • We bieden tegenwoordig in samenwerking met onze agent ook de optie om een homestay mee te maken waar je dus een nacht bij de lokale bevolking slaapt en ook mee kunt koken, lokaler kan niet!
  • Vanaf Nagarkot maakt je de grootste kans om de Mount Everest te zien en hier slapen na een bezoek aan Bhaktapur is een prima idee! Beste reistijd is in Nepal wel echt van oktober tot een met april, in de regentijd is een bezoek zeker mogelijk maar zijn de bergen en een trekking daarin niet echt een optie.
  • Er is een trektocht van 5 dagen die nog vrij nieuw en daardoor minder druk is dan de beroemde Poon Hill trek. Veel mensen vrage ons hoe zwaar deze tocht is. Met een normale conditie is het echt te doen maar de tweede dag is pittig met een tocht van rond de 8 uur met zeer veel trappen. Je wordt echter beloond met vorstelijke uitzichten op de Annapurna terwijl je slaapt in eenvoudige maar knusse theehuisjes.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk onze voorbeeldreis door Nepal, of de combinatie reis Noord India en Nepal.

Prima reis gehad. Uitstekend georganiseerd.

Hotels waren zeer wisselend maar overwegend goed.

Zullen je organisatie zeker positief aanbevelen.

Gerard

Rondreis Nepal

Hallo,

Hartelijk dank voor de mooie reis we hebben ervan genoten van het begin tot het einde. We zullen de site zeker aanbevelen aan mensen die ook naar India willen waarschijnlijk hoor je nog van ons als we nog een andere reis in Azie willen maken.

Vele groeten uit België

Jan en Sabine

Rondreis India

Beste, Tonia, Hans,

We zouden onze bevindingen van onze geweldige reis naar India en Nepal nog even mailen.Vooruit daar gaan we dan.

De route is geweldig en alle indrukwekkende items die je verwacht zie je ook zeker. De plaatselijke agenten en gidsen zijn uitstekend, altijd op tijd en altijd behulpzaam.

De chauffeurs zijn uitstekend. In India heel hard rijdend, zelfs door dorpskernen heen, in Nepal heel rustig rijdend. Maar allemaal save rijdend. De afstanden zijn soms lang en van GPS of navigatiesystemen hebben ze nog niet gehoord. Regelmatig dat er verkeerd werd gereden en dat we ze op de juiste weg moesten helpen. Geen probleem overigens, maar wel opvallend.

Groeten Jerry en Astrid

Dank voor je mailtje, wij hebben ENORM genoten. Het was een waanzinnige reis en een super ervaring voor ons. Nepal was nog leuker, mooier, indrukwekkender dan we hadden verwacht. En ik moet zeggen dat dat ook zeker komt door het programma, de samenwerking met Royal Mountain en de accomodaties die jullie voor ons hadden samengesteld/uitgezocht.

Royal Mountain heeft ons zeer professioneel en goed georganiseerd begeleid deze reis. De gids in Kathmandu en Bhaktapur (Kalpana) was een zeer leuke dame die veel wist en ons ook een mooi inkijkje heeft gegeven in het leven in Nepal en al haar gewoonten.

De reis van Nagarkot naar Chitwan per auto was wel even een ‘dingetje’. Eerst al een uur over hobbelige weg om in Kathmandu te komen, dan tussen de 1,5/2 uur om door Kathmandu te komen en dan nog een aantal uur naar Chitwan over een erg slechte weg. Tocht duurde 2 uur langer dan ze hadden gezegd dus dat viel wel tegen en daardoor hebben we ook eerste middag excursie gemist. Dat werd overigens wel weer helemaal goedgemaakt door de entourage, sfeer en het programma van Tiger Tops. Wat een fantastische omgeving is dat en wat een mooi, rustgevend team dat daar de boel runt en begeleid. Heerlijk gegeten en de meeste grote beesten gezien (Rhino’s, wilde olifanten, krokodillen, apen, bizons en allerlei vogels. De tijgers waren ons steeds net te snel af , veel sporen gezien maar niet ‘the real thing’).

De rit naar Pokhara (waar we wel tegenop zagen) viel toen weer mee, we waren al om 13 uur in Pokhara in Temple Tree. Daar kwam de gids (Yaman Mahji) ’s avonds al langs voor een briefing over de trekking en om de tas te brengen waar we onze spullen in konden doen.

De trekking zelf was ook onvergetelijk. Op de eerste dag kwamen we een andere toeriste uit Australie tegen die ook met gids en drager van Royal Mountain onderweg was en uiteindelijk hebben met z’n allen de trekking gedaan. Super mooi, fysiek toch nog wel uitdagend maar heel bijzonder. Ook erg leuk om met 4 nepaleze mannen/jongens op te trekken en te horen hoe hun leven er uit ziet.  Heel vrolijk, regelmatig zingend hielpen ze ons door de zware momenten heen.

De laatste dagen in Pokhara waren heerlijk, Temple tree is een fijn hotel alhoewel ze op 1 middag ook andere toeristen bij het zwembad toelieten waardoor het nogal druk werd. Wij hebben er verder geen last van gehad maar vonden het wel beetje raar.

Onze vluchten waren nog wel een ander verhaal: al op de heenweg hadden we in Londen vertraging waardoor we onze aansluitende vlucht in Oman niet konden halen. Daarom was alternatief traject geregeld waarbij we eerst naar New Delhi moesten en van daaruit naar Kathmandu. We kwamen daardoor pas rond middernacht aan, maar gelukkig hebben de mensen van Royal Mountain ons goed opgevangen. (tijdens het wachten hebben we meteen een claim ingediend via vluchtvertraagd.nl, het lijkt erop dat we 600 euro pp terug kunnen krijgen dus dat is dan nog meevallertje)

Ook terug hadden we vertraging, toen in Oman waardoor we onze aansluitende vlucht vanuit Munchen naar Amsterdam misten. Ook toen was iets geregeld en hebben we een nacht in hotel in munchen geslapen om vervolgens zaterdagochtend vroeg alsnog laatste stukje naar huis te doen. (ik moet nog uitzoeken of we daar ook nog vergoeding voor kunnen aanvragen ).

Al met al, zeker voor herhaling vatbaar! Heel erg bedankt voor jullie adviezen en begeleiding.

René en Astrid

Rondreis Nepal

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.

Martijn en Didi en Tijmen en Imme

brazilie en colombia 2022

Van 4 t/m 28 maart waren wij ‘georganiseerd via Dagboek Reizen’, in India op vakantie.

De reis was goed uitgebalanceerd; met elke bestemming werd het drukker en hectischer, en dit alles konden we afsluiten aan het strand in Goa.

India is voor de ervaren reiziger, die al het nodige gezien heeft van de wereld.
Wat wij er fantastisch aan vinden, is voor velen ook een gruwel. De chaos, de mensenmassa’s, het lawaai (en ook de armoede en de vervuiling).

Overal waar we waren, werden we opgehaald en ‘thuis’gebracht door chauffeurs en gidsen. Het grote voordeel is dat zij niet alleen kennis hebben van de bezochte locaties/bezienswaardigheden, maar dat zij als local natuurlijk al onze vragen konden beantwoorden. Zo zijn we heel veel wijzer geworden van het leven in India. Over de godsdienst, de koeien, het uithuwelijken, de positie van de vrouwen, de (het ontbreken van) sociale voorzieningen etc. etc. Al met al een indrukwekkende en leerzame reis met als hoogtepunten: de Taj Mahal, Varanisi en de safari, waar we tijgers zagen in het wild. Ook werden we verrast door het Holy festival dat precies in onze reis viel; een vrolijk feest, waarbij iedereen bij elkaar verf op het gezicht smeert. Een dolle boel.

Last, maar zeker niet least, maakten de excursies waarbij wij ook werden uitgenodigd bij gidsen thuis, veel indruk.

India maart 2023

Ja,  we zijn nog lekker aan het genieten van een paar dagen Kathmandu.  Heerlijk relaxed in de ochtend weer wat sightseeing ( we zijn nog een keer naar Bakhtapur geweest,  naar Pashupatinath en vandaag willen we naar de monkey temple) en in de middag lekker bij zwembad van het Shanker hotel.  Top!

De trekking was weer fantastisch. Begeleiding vanuit Royal Mountain was weer heel goed geregeld. Dag van te voren kwamen ze op afgesproken tijdstip naar  het hotel voor een briefing en kennismaking met de gids.  Helaas konden we op vertrekdag niet vanuit Kathmandu met vliegtuig nare Lukla vanwege slechte weer.  Gids  heeft toen voorgesteld om met heli te gaan,  we moesten daarvoor wel wat bijbetalen maar royal mountain heeft de prijs van het ticket verrekend. Hun office manager heeft toen ook nog even telefonisch contact met ons gehad om te vragen of als oké was.

Onderweg heeft de gids goede basic lodges voor ons geregeld zodat we daar steeds eigen wc op de kamer hadden (????????). De luxe lodges hadden dat sowieso al, net als een verwarmd bed en warme douche ( via elektrische deken of warme kruiken). Ook opladen,  wifi en alle koffie/ thee waren daar gratis. Lunch en diner waren daar volgens vast menu,  prima eten.  Nadeel was dat we 3 nachten als enige gasten daar sliepen dus dat is niet zo gezellig.

Achteraf vonden  wij de hoge extra kosten (eten is daar nl. ook echt stuk  duurder dan in basic lodges) toch niet opwegen tegen de voordelen.  Kwam ook omdat we de basic lodges dit jaar wat beter vonden. Maar geen spijt dat weer het zo hebben geprobeerd.

Al met al weer een prachtige ervaring, foto's geven  maar deel van de ervaring weer!!

Heel erg dank ook voor jullie hulp en wellicht weer tot een volgende vakantie ????.